8-tonový čelný elektrický vozík v prevádzke v spoločnosti Mineralquellen Wüllner GmbH v Bielefelde
Elektrickí výkonní siláci pomáhajú pri hasení smäduŤažké náklady, náročná prevádzka na zmeny, rozsiahly areál – a to s čelnými elektrickými vozíkmi? To, čo môže na prvý pohľad znieť pre niektorých logistických odborníkov dosť nezvyčajne, je každodenný život v spoločnosti Mineralquellen Wüllner v Bielefelde. Rodinný podnik, ktorý patrí medzi 20 najväčších výrobcov nealkoholických nápojov v Nemecku, už niekoľko rokov používa osemtonové vozíky s elektrickým pohonom od spoločnosti Linde Material Handling.
Mimoriadna – tento prívlastok najlepšie vystihuje hlavnú budovu spoločnosti Mineralquellen Wüllner GmbH a Co. KG. Každého, kto sa k rozsiahlemu areálu blíži od Bielefeldu východným smerom, najprv ohromí futuristická budova s oválnymi tvarmi, lesklým hliníkovým obkladom a širokými okennými priečeliami. Napriek tomu stavba pripomínajúca takmer vesmírnu loď dokonale zapadá do mierne kopcovitej krajiny v blízkosti Teutoburského lesa. Prinajmenšom rovnako pôsobivá je aj scenéria na ploche za ňou: V blokovom sklade sa tu hromadia metre vysoké prepravky na nápoje, paleta na palete – v súčasnosti približne 22 000 kusov.
Vysoká nosnosť, nízke náklady na energiu a údržbu, pohon bez tvorby emisií, ako aj veľmi tichá jazda – čelné elektrické vozíky od spoločnosti Linde nás presviedčajú hneď na prvý pohľad.
Coneccto Cannizzo, vedúci logistiky v hlavnom sídle spoločnosti Mineralquellen Wüllner GmbH a Co. KG v Bielefelde
Efektívna logistika
Plne naložené nákladné vozidlo práve opúšťa areál spoločnosti, ďalšie návesy sú už pripravené. Pretože obchodu s krištáľovo čistým živlom, ktorý sa tu ťaží z hĺbky približne 300 metrov, sa veľmi darí. „Ľudia dnes pijú podstatne viac minerálnej vody ako kedysi,“ vysvetľuje Christoph Bisewski, marketingový manažér rodinného podniku, ktorý okrem prameňa Carolinen prevádzkuje ešte ďalšie dva minerálne pramene v Sasku-Anhaltsku a v Meklenbursku-Predpomoransku. „V 70. rokoch minulého storočia bola spotreba na obyvateľa v Nemecku 25 litrov ročne, dnes je to viac ako 140 litrov – a stále rastie,“ dodáva.
Aby bolo možné držať krok s neustále rastúcim dopytom, je potrebná efektívna logistika. „V priemere raz za týždeň vykonávame prekládku celého nášho skladu,“ hovorí Concetto Cannizzo, vedúci logistiky v hlavnom sídle výrobcu nápojov. Práca sa vykonáva v dvojzmennej prevádzke od 6:00 do 22:00 hodiny a zamestnanci sú v práci aj v noci, keď je dopyt obzvlášť vysoký. Hrdá pracovná zaťaž – pokiaľ ide o dĺžku služby a tonáže, s ktorými sa musí vyrovnať flotila vysokozdvižných vozíkov spoločnosti Wüllner.
„Vozíky majú ťažisko 900 milimetrov, sú vybavené trojitými paletovými vidlicami a prepravia až 240 prepraviek na nápoje s celkovou hmotnosťou do šesť ton na jednu jazdu,“ konštatuje Cannizzo. Je preto prekvapujúce, že po dvore tradičnej spoločnosti založenej v roku 1925 jazdia výlučne čelné elektrické vozíky.
240 prepraviek na nápoje na jednu jazdu
Úlohou čelných elektrických vozíkov je nakladanie a vykladanie nákladných vozidiel, ako aj zásobovanie plniacich zariadení na mieste. Raz za týždeň sa v spoločnosti Mineralquellen Wüllner v Bielefelde vykonáva prekládka celého skladu.
Udržateľný prístup
Pri rozhodovaní o výbere elektrického pohonu zohráva dôležitú úlohu imidž spoločnosti: „Ako minerálny prameň sa cítime – takpovediac prirodzene – obzvlášť oddaní životnému prostrediu," zdôrazňuje vedúci marketingu Bisewski. „Napríklad naša hlavná administratívna budova je vykurovaná len odpadovým teplom z výroby. Vďaka veľkoplošným fotovoltickým modulom na streche si tiež sami vyrábame energiu potrebnú pre našu flotilu. Na jednej strane je to nenáročné na rozpočet, na druhej strane sa riadime našou firemnou filozofiou z hľadiska udržateľnosti.“
Vedúci logistiky zároveň zdôrazňuje: „Naša vlastná elektrická energia je však len jedným z argumentov. To, že spoločnosť Wüllner používa len čelné elektrické vozíky, vyplýva aj zo skutočnosti, že čelné elektrické vozíky neprodukujú emisie a sú výrazne tichšie ako vozíky so spaľovacím motorom. Profitujú z toho naši zamestnanci v halách, ako aj susedia našej spoločnosti, pretože hluk spôsobený dopravou sa považuje za rušivý faktor číslo jeden.“
Presvedčení od samotného začiatku
Úlohou päťtonových a osemtonových čelných elektrických vozíkov je nakladanie a vykladanie nákladných vozidiel, ako aj zásobovanie plniacich zariadení na mieste. „Vysokovýkonné vozíky od spoločnosti Linde používame už tri roky. Vtedy nám obchodný partner spoločnosti Linde, spoločnosť Neotechnik, poskytol prototyp čelného elektrického vozíka E80 s nosnosťou osem ton,“ hovorí Cannizzo.
Elektrického siláka rýchlo ocenili a po ročnej testovacej fáze boli zadané ďalšie objednávky. Vozíky pracujú na jedno nabitie batérie v priemere sedem hodín – potom sa olovené batérie vymenia. Proces, ktorý sa v spoločnosti Wüllner vykonáva veľmi rýchlo. „Ak sa nedopĺňa voda, samotná výmena na nabíjacej stanici trvá menej ako tri minúty,“ odhaduje Cannizzo a na dôkaz sám predvádza tento proces: „Otvorte bočné dvierka batérie, uvoľnite zámok, zdvihnite batériu pomocou vysokozdvižného vozíka, odložte ju a zdvihnite novú batériu – hotovo.“ A na obranu hovorí:
„Pri tankovaní dieselového vozíka so 65-litrovou nádržou by sme určite museli počítať so siedmimi až ôsmimi minútami.“
Presný a efektívny
Kľúčové slovo: časová výhoda – zamestnanci dobre prijali koncept obsluhy vozíkov od spoločnosti Linde. Cannizzo: „Riadenie pomocou dvojitého pedála zaisťuje rýchle cúvanie a skracuje čas nakladania nákladného vozidla. V porovnaní s konkurenčnými vozíkmi sme s jedným čelným elektrickým vozíkom od spoločnosti Linde na jedno nákladné vozidlo rýchlejší v priemere o dve minúty. To prispieva k nášmu manipulačnému výkonu.“
Ďalším plusovým bodom, ktorý podľa názoru výrobcu nápojov jasne hovorí za spoločnosť Linde, je komfort. „Sám som jazdil na vysokozdvižnom vozíku a viem, aká náročná môže byť zmena za volantom,“ hovorí Cannizzo. „Naši zamestnanci sú zároveň naším potenciálom úspechu, preto by bolo dobré poskytnúť im pracovisko, ktoré ich podporuje a motivuje.“ Zamestnanci oceňujú najmä vyhrievané, vzduchom odpružené sedadlá. Keďže stožiar a nápravy sú oddelené od kabíny vodiča, vibrácie na palube sú citeľne znížené. A to má pozitívny vplyv na vodičov, najmä preto, že veľkú časť zo svojich 3 500 pracovných hodín ročne strávia na vonkajšej ploche, ktorá nie je vždy rovná.
Hra na istotu
Okrem vysokej nosnosti zabezpečuje maximálnu bezpečnosť pri manipulácii s ťažkými bremenami aj robustná ochranná strecha čelných elektrických vozíkov, ktorá spolu s rámom kabíny tvorí masívnu ochrannú zónu. Po konzultácii s André Kranom, obchodným konzultantom obchodného partnera spoločnosti Linde Neotechnik, boli vozíky vybavené aj pneumatikami SE CS 20 od spoločnosti Continental, ktoré boli vyvinuté výlučne pre spoločnosť Linde.
Skratka „CS“ znamená „Closed Shoulder“ (uzavreté rameno) a znamená, že vonkajšia stena pneumatiky a behúň tvoria uzavreté rameno, príp. uzavretú oblasť. Výhodou je hladší chod, nižší valivý odpor a z toho vyplývajúca nižšia spotreba energie. K tomu sa pripája vysoká trakcia, ktorú zabezpečujú dvojité L profily. „Naši vodiči pociťujú plynulé pásy profilu vďaka výrazne vyššiemu výtlaku vody. A to pre nás znamená väčšiu bezpečnosť počas práce,“ vysvetľuje Cannizzo.
Zriedkavá návšteva
Významný podiel na vysokej úrovni spokojnosti zákazníkov má v neposlednom rade koncept komplexnej údržby a servisu partnera spoločnosti Linde, spoločnosti Neotechnik. „Máme stáleho technika, ktorý príde vždy, keď je potrebné niečo urobiť na vozíku. To má pre nás tú výhodu, že vozíky a ich prídavné zariadenia, ako aj naše priestory dobre pozná.“ Cannizzo však poznamenáva, že jeho návštevy sa za posledné tri roky obmedzili na pravidelnú údržbu.
„Pokiaľ ide o spoľahlivosť, vozíky od spoločnosti Linde sú špičkové!“ To sa odráža aj na nízkych nákladoch na každú motohodinu.
Vyhliadka
Ďalším veľkým míľnikom pre rodinný podnik Mineralquellen Wüllner bude vybudovanie nových výrobných hál na sklené fľaše. Stavebné práce sú už v plnom prúde. Po dokončení sa v nich bude nachádzať aj nabíjacia stanica pre batérie s 28 nabíjacími miestami pre flotilu vozíkov. „S vylepšenou infraštruktúrou sme pripravení na budúcnosť,“ hovorí Cannizzo. To isté platí aj bez ohľadu na technológiu batérií: Intralogistika v spoločnosti Wüllner je a bude elektrická.