Váš prehliadač je zastaralý. Prosím použite iný prehliadač aby ste mohli plnohodnotne používať naše web stránky.
Nový elektrický vysokozdvižný vozík E30 od spoločnosti Linde Material Handling pri skúške v prevádzke v spoločnosti WDI Hamm.
Prvý svojho druhu

Elektrický vysokozdvižný vozík E30 od spoločnosti Linde pri skúške v prevádzke

Deň čo deň sa v spoločnosti Westfälischen Drahtindustrie v meste Hamm (Nemecko) manipuluje s obrovským množstvom materiálu. Doteraz sa výrobca drôtov spoliehal na vysokozdvižné vozíky s výkonnými spaľovacími motormi Prostredníctvom skúšobného vozíka E30 od spoločnosti Linde spoločnosť prvýkrát použila elektrický vysokozdvižný vozík – a bola nadšená.

V spoločnosti Westfälischen Drahtindustrie sú najťažšie práce vykonávané vysokozdvižnými vozíkmi na každodennom poriadku. 40 až 50 nákladných vozidiel, ktoré sú naložené veľkým množstvom kotúčov s drôtom až do hmotnosti troch ton, prichádza každodenne do materského závodu v meste Hamm v Severnom Porýní-Vestfálsku Všetky sa plynule vyložia a prepravia cez rozľahlú plochu na ďalšie spracovanie: do skladu, do moriaceho zariadenia v prevádzke alebo k jednému z mnohých strojov na ťahanie drôtu vo výrobných halách.

Za rok môže cez zariadenia na povrchovú úpravu v závode Hamm prejsť až 550 000 ton ocele. Spoločnosť Westfälische Drahtindustrie, skrátene WDI, sa so svojimi približne 1 300 zamestnancami na 15 pracoviskách považuje za jedného z najväčších producentov drôtu v Európe. Bez drôtu, ktorý minimálne každý z nás pozná, si nevieme predstaviť náš každodenný život.

V spoločnosti WDI chceme znížiť emisie CO2. Súčasne kladieme vysoké požiadavky na naše vysokozdvižné vozíky, ktoré sú nepretržite v prevádzke.

Vedúci predaja WDI Dirk Vormann

„Naše drôty sa používajú v rôznych výrobkoch,“ vysvetľuje Dirk Vormann, ktorý viac než 20 rokov pôsobí ako vedúci predaja v prevádzke Hamm. „Používajú sa na zubné strojčeky pre deti, vkladacie police do chladničiek, čapy bicyklovej reťaze alebo ohýbané diely v airbagu. Drôt v podstate udržiava svet pokope.“

Aby bol svet zásobený drôtom, musí sa v Hamme každodenne presúvať obrovské množstvo materiálu z bodu A do bodu B. Túto prácu zabezpečuje flotila s približne 40 vysokozdvižnými vozíkmi, z ktorých väčšina je zo spoločnosti Linde Material Handling. Od kompaktných rýchlych zariadení na menšie prepravné úlohy až po silné ťažké vozíky s nosným tŕňom, využije sa všetko, čo má dostatočnú silu, výdrž a robustnosť na poskytovanie maximálneho výkonu v náročných podmienkach. Tak, ako sú všetky tieto vozíky rozdielne, majú vždy jedno spoločné: pod krytom motora vrčí výkonný spaľovací motor. Minimálne doteraz.

Silný, obratný, klimaticky neutrálny

Len nedávno začal v areáli spoločnosti WDI premávať nový typ vozíka – rýchly, obratný a neobvykle tichý. Elektrický vysokozdvižný vozík E30 je prototyp novej série vozíkov s protizávažím od spoločnosti Linde, ktorý v Hamme absolvuje svoju skúšku v prevádzke. K tejto novej generácii vysokozdvižných vozíkov patria okrem elektrických modelov E20 – E35 aj elektrické vysokozdvižné vozíky X20 – X35, ako aj dieselové a plynové vozíky H20 – H35.

Viac o novej generácii vozíkov s protizávažím od spoločnosti Linde
Video o použití vozíka E30 v spoločnosti WDI v Hamme

Všetky tri modely sú založené na platforme univerzálneho konštrukčného radu, ktorá sa dá podľa výberu vybaviť spaľovacím alebo elektrickým motorom. Používatelia si preto môžu bez obmedzenia výkonu vybrať z rôznych druhov pohonu. Skutočnosť, z ktorej sa obzvlášť teší Dirk Vormann: „V spoločnosti WDI chceme znížiť emisie CO2, aby sme dosiahli čo najviac klimaticky neutrálnu výrobu. Súčasne kladieme vysoké požiadavky na naše vysokozdvižné vozíky, ktoré sú nepretržite v prevádzke.“

Elektrické verzie novej generácie vysokozdvižných vozíkov boli cielene optimalizované na prevádzku vo vnútorných priestoroch. Na tento účel sa vo vozíkoch E20 – E35 po prvýkrát používajú synchrónne reluktančné motory, ktoré výrazne zvyšujú energetickú účinnosť, a tým zreteľne zlepšujú výkon. Vďaka kombinovanej riadiacej náprave v spojení s dvojmotorovým predným náhonom sú nové elektrické modely vhodné najmä do tesných priestorov a úzkych uličiek.

Vedúci prevádzky WDI Jörg Leuschner
Vďaka obratnosti nových vysokozdvižných vozíkov dokážeme tovar napriek stiesneným podmienkam umiestniť správne.

Vedúci prevádzky WDI Jörg Leuschner

„Vozík E30 nám umožňuje lepšiu manipuláciu s materiálom aj v stiesnených podmienkach,“ hovorí Jörg Leuschner, ktorý je ako vedúci prevádzky v Hamme zodpovedný za výrobu. „Ťahaný drôt je spravidla osadený na korunových stojanoch alebo sa musí v navitej forme prepravovať na paletách. Hlavnou úlohou vozíka E30 je zásobovať naše stroje na ťahanie drôtom. Nie je to vždy jednoduché, keďže stroje stoja často blízko pri sebe. Napriek tomu dokážeme vďaka obratnosti nového vysokozdvižného vozíka tovar umiestniť správne.“

Čistá radosť z jazdy

Özkan Erdogan je jedným zo šiestich vodičov spoločnosti WDI, ktorí už testovali nový vozík E30. Erdogan za svojich šesť rokov v profesii vodiča vysokozdvižného vozíka už jazdil na takmer všetkom, čo ponúka paleta modelov. Po piatich dňoch s novým elektrickým vysokozdvižným vozíkom od spoločnosti Linde je jeho hodnotenie jednoznačné: „Už nechcem jazdiť na ničom inom,“ hovorí.

Keď sa opýtame na dôvody jeho nadšenia, Erdogan sa ihneď začne rozplývať: „Nový vozík je veľmi tichý a kompaktný. Hravo sa dostane do všetkých kútov bez toho, aby som sa bál, že sa pritom niečo poškodí. Vďaka množstvu veľkých okien mám navyše ideálny výhľad a v každom smere vidím všetko, čo by som mal vidieť.“

Mimoriadne nadšení sú vodiči zo spoločnosti WDI z toho, ako pohodlne a bez záťaže sa dá v novom elektrickom vysokozdvižnom vozíku pracovať. „Je to čistá radosť z jazdy. Pri vozíku E30 sa po ôsmich hodinách človeku zdá, akoby vôbec nepracoval,“ hovorí Erdogan. Hlavným dôvodom vysokého pohodlia pri jazde v novom elektrickom vysokozdvižnom vozíku je takzvané elastomérové radiálne ložisko. Oddeľuje riadiacu nápravu od šasi, čo chráni vodiča pri prejazde prahov, vodiacich koľajníc alebo nerovností podlahy pred vznikajúcimi nárazmi a vibráciami.

Jazda bez záťaže s elektrickými vysokozdvižnými vozíkmi E20 – E35 od spoločnosti Linde Material Handling

Doteraz sa elastomérové radiálne ložiská používali výlučne v dieselových a plynových vysokozdvižných vozíkoch. V novej konštrukčnej rade od spoločnosti patria teraz k štandardnej výbave aj v novej elektrickej verzii. Na radosť Özkana Erdogana: „V areáli máme niekoľko nerovných miest, na ktorých to človeka bežne vytrasie. S vozíkom E30 to ani nezbadáte, a to ani vtedy, keď máte náklad na vidliciach.“

Ďalšie údaje o elektrických vysokozdvižných vozíkoch E20 – E35

Ľahké nabíjanie

Erdogan považuje za pohodlnú a používateľsky prijateľnú nielen prácu s novým vozíkom E30. Aj nabíjanie batérie sa dá hravo zvládnuť. „Počas krátkych prestávok sa dá vysokozdvižný vozík jednoducho a rýchlo pripojiť k nabíjacej stanici. Je to menej náročné ako pri vozíku so spaľovacím motorom, keďže si nemusím robiť starosti, či musím ísť pred ďalším použitím ešte rýchlo natankovať.“

Jednoduché nabíjanie je možné vďaka lítium-iónovej batérii vozíka E30. Pri všetkých vozíkoch nového elektrického konštrukčného radu si zákazníci môžu vybrať z rôznych zdrojov energie: olovená batéria, palivový článok alebo lítium-iónová batéria.

„Všetky naše vysokozdvižné vozíky jazdia v trojzmennej prevádzke a sú každý deň v týždni v 24-hodinovej nepretržitej prevádzke. Zastaviť v podstate nie je nutné!,“ vysvetľuje vedúci prevádzky Leuschner. „Lítium-iónová batéria je na naše účely ideálna, keďže umožňuje rýchle priebežné nabitie. Momentálne nabíjame vysokozdvižný vozík výlučne počas prestávok vodiča. To úplne stačí na zvládnutie celodennej práce.“

Po približne štyroch mesiacoch testovania v pevnosti spaľovacích motorov WDI sa dá konštatovať: Vozík E30 podal presvedčivý výkon. „Všetci naši vodiči sú z nového elektrického modelu nadšení. A aj vo vedení sme veľmi spokojní s výkonnosťou, zaťažiteľnosťou a šetrnosťou vozíka k životnému prostrediu,“ konštatuje vedúci predaja Vormann. „Na základe tejto skúsenosti si vieme veľmi dobre predstaviť, že v budúcnosti našu flotilu v Hamme úplne reorganizujeme na elektrické vozíky.“

Elektrický vysokozdvižný vozík E30 od spoločnosti Linde prepravuje v sklade spoločnosti WDI kotúč s drôtom.

Westfälische Drahtindustrie GmbH

Spoločnosť Westfälische Drahtindustrie GmbH so sídlom v Hamme (Nemecko) je najväčší producent kvalitného drôtu v Európe, ktorý nie je súčasťou žiadneho koncernu. Vznik spoločnosti sa datuje do roku 1856, kedy vznikol závod na výrobu drôtu, ktorý už v roku 1872 fungoval ako akciová spoločnosť a od roku 1890 pôsobil pod názvom WDI. Po určitom období pripojenia ku koncernu funguje spoločnosť od roku 1987 opäť pod názvom Westfälische Drahtindustrie GmbH.

V hlavných obchodných oblastiach vyrába spoločnosť WDI kvalitný drôt, lesklú ťahanú oceľ, stavebnú oceľ a vysokovýkonné laná. V štyroch ďalších obchodných oblastiach vyrába spoločnosť na viacerých pracoviskách zvárací drôt, predpínaciu oceľ a laná voľného vedenia. Na pracovisku Gandersheim sa vyrába štvorhranné pletivo rôznych rozmerov a vyhotovení. Najdôležitejšie odbytové trhy pre drôtené výrobky spoločnosti WDI zahŕňajú drôt a lesklú ťahanú oceľ pre strojárstvo, drôt pre stavebný priemysel, drôt a lesklú ťahanú oceľ pre automobilové odvetvie a drôtové nitienky pre laná voľného vedenia a energetické hospodárstvo. Výrobky spoločnosti WDI sa celosvetovo používajú až 16 000 rôznymi spôsobmi.

Spoločníčkou vo funkcii konateľa spoločnosti WDI je Katja Pampus. Vyštudovaná ekonómka pochádza z westfálskej podnikateľskej rodiny a spoločnosť Westfälische Drahtindustrie GmbH vedie ako druhá generácia po svojom otcovi Wernerovi Pampusovi.