Vozík X50 od spoločnosti Linde zvláda tie najťažšie práce v spoločnosti Westfälischen Drahtindustrie
Vozík so spaľovacím motorom mení pohon na elektrickýS E to začína – s X to pokračuje: Spoločnosť Westfälische Drahtindustrie (WDI) usiluje v sídle spoločnosti v Hamme o zmenu z vozíkov so spaľovacím motorom na elektrické vysokozdvižný vozíky. Po úspešnom teste vozíka E30 od spoločnosti Linde v prevádzke vo vnútorných priestoroch spoločnosť pristúpila k pilotnému testovaniu vozíka X50 od spoločnosti Linde na väčšie prepravné úlohy.
Každý rok premení spoločnosť WDI obrovské množstvo ocele na obrovské množstvo drôtených výrobkov: od drobných skrutiek pre elektronický a automobilový priemysel až po masívne skrutkové spoje a výrobky pre automobilový priemysel, odvetvie veternej energie, morské a námorné odvetvie.
Dieselový vozík – jednoznačná možnosť?
Náročná práca s ťažkými nákladmi a ťažkým zariadením. Znie to ako úloha vhodná pre vozík so spaľovacím motorom, alebo nie? „Kedysi by som s tým súhlasil. Ale v súčasnosti je stredobodom nášho záujmu dekarbonizácia,“ vysvetľuje Dirk Vormann, obchodný riaditeľ oddelenia Cold Heading Wire & Low Carbon Wire spoločnosti WDI. „Chceme, aby naše budúce výrobné procesy boli čo najviac klimaticky neutrálne. A okrem výrobných procesov sa to samozrejme týka aj flotily vysokozdvižných vozíkov.“
Obratný elektrický vysokozdvižný vozík zanecháva počiatočný dojem
Stručný súhrn: Nie je to tak dávno, čo náročnú úlohu prepravy tovaru po areáli spoločnosti WDI zabezpečovali výlučne podnikové vozíky so spaľovacím motorom. V prevádzke bolo asi 40 protizávažových vozíkov, a to od malých a obratných až po veľké a silné. Tento zdanlivo nemenný zmiešaný sklad zaznamenal potom v apríli 2021 príchod vozíka E30 od spoločnosti Linde , ktorého úlohou bolo zásobovať blízko seba umiestnené výrobné stroje drôtom. Tento rovnako obratný a odolný nový prírastok sa stretol s takým veľkým uznaním zo strany vedenia a vodičov, že sa spoločnosť rozhodla dať elektrickým vysokozdvižným vozíkom príležitosť aj na iných úsekoch výrobného reťazca.
Čas na ťažký náklad
Pri tejto práci išlo konkrétne o prepravu povrchovo upravených kotúčov drôtu medzi vychystávacou linkou a strojmi v centrálnej prevádzke. „Každý kotúč váži tri tony a naloží sa a prepravuje pomocou nosného tŕňa,“ vysvetľuje vedúci logistiky Maximilian Müller. „Je to ťažká drina pre ľudí aj vozíky,“ hovorí s úsmevom. Elektrický vysokozdvižný vozík na túto náročnú prácu? Ak áno, tak aj tu bez kompromisov, ako znie zásada zodpovedných.
Ak hľadali dôkaz, že je možné nahradiť vozík so spaľovacím motorom v cieľovom výkonnostnom segmente elektrickým vozíkom, tak boli v spoločnosti Linde MH na správnom mieste, a tak odborník na tok tovaru z Aschaffenburgu spojil svoje sily so zodpovedným sieťovým partnerom spoločnosti Linde MH spoločnosťou Rhein-Ruhr GmbH , aby poskytli prototyp nového vozíka X50 od spoločnosti Linde na štvortýždňový test v prevádzke.
X-celentný z každého hľadiska
„Samozrejme sme poznali konkrétne požiadavky na vozíky používané v priemyselných odvetviach, ako je toto, a bolo nám jasné, že ak chceme presvedčiť zákazníka o výhodách elektrického vysokozdvižného vozíka pri preprave kotúčov s hmotnosťou niekoľkých ton, musíme im predstaviť úplne špeciálny model,“ vysvetľuje Frank Bergmann, vedúci výroby v spoločnosti Linde MH. A vozík X50 od spoločnosti Linde je špeciálny z mnohých hľadísk. Bergmann: „Začneme od kombinácie dlhého rázvoru, nízkeho ťažiska a vysoko osadenej riadiacej nápravy, ktorá svoje výhody v prípade tejto špecifikácie znásobí.“
Vozík je mimoriadne silný, súčasne sa však pohybuje veľmi ticho, a nám vodičom preto nehučí v hlave po osemhodinovej zmene.
Turin Sengül, vodič vozíka v spoločnosti WDI
Elektrické vysokozdvižné vozíky na vzostupe
V praxi nepožadujú odborníci na logistiku len stabilitu, ale aj výkon. Tieto požiadavky spĺňajú vysokovýkonné synchrónne reluktančné motory vozíka X50 od spoločnosti Linde , ktoré využívajú energiu mimoriadne efektívne vďaka integrovaným permanentným magnetom: „Jazdné výkony sú skutočne prvotriedne; počas testovania sme nezistili žiadny rozdiel v porovnaní s vozíkom so spaľovacím motorom, a to ani pri množstve rámp a stúpaní v našom areáli,“ hovorí vedúci logistiky Müller. Vodič vozíka Turin Sengül to môže potvrdiť na základe vlastných skúseností: „K dispozícii mám okamžite plný výkon – doteraz som to zažil len pri vozíkoch so spaľovacím motorom s hydrostatickým systémom od spoločnosti Linde.“ V skutočnosti, dodáva Müller, sme počas zmien zaznamenali, že vozík X50 od spoločnosti Linde dokonca mierne prekonal svojho kolegu so spaľovacím motorom z hľadiska výkonu: „Aj keď ide len o krátke obdobie, rýchlo prinesie rozdiel, pokiaľ ide o naše riadenie času.“
Množstvo nabíjacích miest miesto čerpacej stanice
Ide o načasovanie: Ak do areálu prichádza denne takmer 50 nákladných vozidiel, zásadný význam má zaistenie dostupnosti čo najväčšieho počtu vozíkov. V prípade dieselových vozíkov je to zaistené podnikovou čerpacou stanicou. „Vozík sa dá natankovať už za pár minút,“ vysvetľuje Maximilian Müller. A čo sa stane, keď fosílne palivá nahradí elektrina? Ani vtedy nemusí ostať spoločnosť WDI v neistote. „Dokonca to považujeme za výhodu. V súčasnosti musia naši pracovníci niekedy prejsť dlhú trasu, aby sa dostali k čerpacej stanici. Pri prechode na elektrinu môžeme jednoducho nainštalovať viaceré decentrálne nabíjacie miesta. A po prvých skúsenostiach s vozíkom X50 od spoločnosti Linde dokážeme zvládnuť naše tri zmeny prostredníctvom krátkych dobíjaní počas prestávok. Pri dvojzmennej prevádzke dokonca nie je nutné zastavenie na nabíjanie,“ dopĺňa viditeľne spokojný vedúci logistiky.
Napriek našej počiatočnej nedôvere sa vozík X50 od spoločnosti Linde skutočne prekonal a ukázal, že je dnes naozaj možné nahradiť dieselový vozík 1:1 elektrickým vysokozdvižným vozíkom bez akýchkoľvek obmedzení.
Maximilian Müller, vedúci logistiky v spoločnosti WDI
Westfälische Drahtindustrie GmbH
Systém osvetlenia Westfälische Drahtindustrie GmbH , v skratke WDI, s hlavným sídlom v Hamme v Severnom Porýní-Vestfálsku je najväčší európsky výrobca kvalitného drôtu, ktorý netvorí koncern. Ďalšie základné výrobky zahŕňajú lesklú ťahanú oceľ, stavebnú oceľ, výkonné drôtené laná, zváracie drôty, predpínaciu oceľ a mnoho ďalších. Na celom svete sa tieto výrobky dajú použiť viac než 16 000 spôsobmi – od strojárstva, cez automobilový priemysel až po odvetvie energetiky. Pokiaľ ide o intralogistiku, spoločnosť WDI sa dlhodobo spolieha na know-how a technológiu spoločnosti Linde Material Handling; flotila manipulačných vozíkov v Hamme pozostáva okrem iného z 36 vysokozdvižných vozíkov a skladovacej techniky od spoločnosti Linde. Sieťový partner spoločnosti Linde MH spoločnosť Rhein-Ruhr z Essenu/Holzwickede je zodpovedný za údržbu a servis.