Váš prehliadač je zastaralý. Prosím použite iný prehliadač aby ste mohli plnohodnotne používať naše web stránky.

Vozík H50 od spoločnosti Linde v prevádzke v spoločnosti Smurfit Kappa

Nevyzerá dobre len na papieri
Protizávažový vysokozdvižný vozík Linde H50 v spoločnosti Smurfit Kappa

Najvyšší level náročnosti, to je papierenský priemysel: U výrobcu papiera Smurfit Kappa Wrexen Paper & Board pracujú protizávažové vysokozdvižné vozíky takmer nonstop pri maximálnej záťaži – deň aj noc, v horúčave aj v krutej zime. Extrémny scenár, v ktorom mohol nový výkonný dieselový vozík Linde H50 ukázať, čo dokáže, ešte pred svojím uvedením na trh.

Hovorí sa, že papier znesie všetko. Zamestnanci v spoločnosti Smurfit Kappa Wrexen Paper & Board sa nad touto múdrosťou len unavene pousmejú. Keďže tu, na pracovisku spoločnosti v severohesenskom meste Diemelstadt, je papier predovšetkým jedno: nekonečný. 50 nákladných vozidiel dopraví deň čo deň starý papier na zberný dvor. Predstavuje to 1 000 ton cennej suroviny, ktorá pochádza z klasických zberných nádob, ale aj z rôznych veľkých podnikov. „Z tohto množstva vyrobíme na dvoch papierenských strojoch za rok asi 240 000 ton debnovej lepenky a 80 000 ton lepenky na grafické použitie,“ vysvetľuje Astrid Sprengerová, vedúca zberného dvora. Tieto produkty sa potom predávajú na medzinárodných trhoch, aby sa napokon dostali ku koncovým spotrebiteľom v rôznych formách: buď ako prepravná škatuľa, zakladač, alebo niečo úplne iné. A keďže papier sa dá použiť univerzálne v závislosti od dopytu, práca v spoločnosti Smurfit Kappa sa doslova kopí. Bal po bale, tona po tone, všetok tento cenný materiál sa musí vyložiť z prichádzajúcich vozidiel, zložiť na skladovaciu plochu a odtiaľ prepraviť do výroby. „S trpezlivosťou by sme sa ďaleko nedostali, iba ak by sme chceli nechať vyrásť hory starého papiera až do neba,“ poznamenáva Astrid Sprengerová s úsmevom.

Ťažká práca, silný vozík

Z vtáčej perspektívy sa dianie v zbernom dvore spoločnosti Smurfit Kappa podobá trochu umeleckému predstaveniu: veľké, pestré hory materiálu, medzi ktorými sa sem a tam neustále pohybujú malé červené bodky. Niektoré kopce sa zväčšujú, niektoré zmenšujú a tieto bodky takmer neustále niečo zdvíhajú, spúšťajú, manévrujú a pohybujú sa. „Vysokozdvižné vozíky s protizávažím od spoločnosti Linde tvoria srdce našej logistiky,“ objasňuje pôsobivé umelecké dielo vedúci zberného dvora Tobias Jäkel. V samotnom sektore odpadového papiera sa používa dvanásť vysokozdvižných vozíkov Linde, z ktorých väčšina má nosnosť päť ton. „Používame ich na nakladanie a vykladanie nákladných vozidiel v dennej zmene od pondelka do piatka od 7 do 16 hodiny. Najnáročnejšou prácou pre vozíky je však zásobovanie výroby: Pracujú prakticky nonstop 365 dní v roku; pričom minulý rok každý vozík prepravil 500 ton tovaru za deň a pripísal si 500 motohodín za mesiac,“ hovorí odborník na logistiku.

Vozík H50 od spoločnosti Linde Material Handling v prevádzke

Maratón verzus silový šport

A toto porovnanie je absolútne presné. Protizávažové vysokozdvižné vozíky nemusia v spoločnosti Smurfit Kappa zažiariť len vo vytrvalostnom behu, ale doslova musia napnúť všetky svaly. Sila pritom, samozrejme, nepochádza z proteínových nápojov, ale z čerpacieho stojana na naftu. „Dieselové vysokozdvižné vozíky boli a sú pre nás stále prvou voľbou, keďže ich použitie je mimoriadne intenzívne,“ dodáva Tobias Jäkel. „Pri zdvíhaní, ale aj pri jazde sú vysokozdvižné vozíky takmer neustále pod maximálnou záťažou. Dlhšie prestávky pozostávajú spravidla z desaťminútových zastávok na tankovanie.“

V tomto mimoriadne intenzívnom scenári obsluha a vysokozdvižný vozík splývajú takmer do jedného celku. O to viac boli zodpovední pracovníci napätí, keď spoločnosť Linde Material Handling v novembri 2021 ponúkla k dispozícii predsériový vozík novej generácie protizávažový vysokozdvižný vozík H35 – H50 na skúšobnú prevádzku. „Keďže sa generácia vozíkov H50 od spoločnosti Linde rokmi overila, sú naši ľudia plní očakávania, keď prinášame na náš zberný dvor niečo nové,“ hovorí odborník na logistiku Jäkel zo spoločnosti Smurfit Kappa.

Latka bola nastavená mimoriadne vysoko …

… a nový vozík H50 sa musel osvedčiť bez skúšobnej lehoty už od prvej zmeny: Vozík vybavený špeciálnym upínacím mechanizmom na papierové baly začal rovno zásobovať výrobu 24 hodín 7 dní v týždni. „Naša logistika je zorganizovaná tak, že pracovníci dostávajú svoje jazdné príkazy cez terminál vo vozíkoch. V závislosti od výrobného plánu naložia vytriedené uskladnené baly starého papiera, prevezú ich do výroby, umiestnia na stroj a opäť sa vrátia. Toto sa deje celú zmenu,“ vysvetľuje Tobias Jäkel. Mimoriadna výzva: Vodiči cúvajú takmer polovicu 200 metrov dlhého úseku. Aj tu je výhľad alfou a omegou, v prvom rade, samozrejme, vzhľadom na bezpečnosť práce, ale rovnako aj na zaistenie manipulačného výkonu. „V tomto prípade sme boli – a to hovorím skutočne za celý tím – veľmi prekvapení, ako sa v novom vozíku zlepšila už aj tak dobrá viditeľnosť. Vďaka veľkým preskleným plochám má človek v kabíne skutočne pocit, akoby sedel vonku,“ hovorí Jäkel s uznaním. Samozrejme sa to netýka prípadu, keď teplota v zime klesne pod nulu: „Pokiaľ ide o reguláciu teploty, nová generácia opäť zvýšila svoju výkonnosť, vďaka čomu je dlhodobá práca vonku citeľne príjemnejšia,“ dopĺňa odborník na logistiku. „Teraz už môže prísť ďalšie horúce leto.“

Náš zberný dvor nie je práve autodráha, aj keď na ňom zvykne byť rovnako živo. O to viac sa snažíme znižovať riziká, ktoré môžu vzniknúť v dôsledku nárazov vozíka, v záujme zdravia zamestnancov.

Dobré pracovisko, lepší pracovný výkon

Podľa vedúcich pracovníkov Astrid Sprengerovej a Tobiasa Jäkela väčšina používateľov rýchlo usúdila, že pri vývoji vozíka sa vysoká priorita kládla na ich potreby. Okrem vynikajúcej ovládateľnosti, všetkých jazdných vlastností a funkcií zdvihu si tím veľmi pochvaľuje pocit z jazdy. Sprengerová: Náš zberný dvor nie je práve autodráha, aj keď na ňom zvykne byť rovnako živo. O to viac sa snažíme znižovať riziká a prihliadať na bezpečnosť zamestnancov v situáciách, ktoré môžu vzniknúť v dôsledku nárazu vozíka.

Celá konštrukcia vysokozdvižného vozíka – od oddeleného šasi až po odpružené sedadlá – pôsobí dômyselne, dopĺňa kolega, ktorý sám strávil vo vozíku veľa hodín. „Ergonómia a pohodlie sa u nás netýkajú len ochrany zdravia, ale vo veľkej miere aj motivácie. Ak šetríme na nesprávnom mieste a pustíme vozíky do sveta bez funkcií, ako je klimatizácia, ventilácia sedadla atď., prídeme o najlepších pracovníkov už na začiatku,“ konštatuje Astrid Sprengerová. Z tohto hľadiska sa prihliada aj na vynikajúcu úroveň bezpečnosti novej generácie vozíkov: Ako všetky protizávažové vysokozdvižné vozíky v spoločnosti Smurfit Kappa, aj tento vozík disponuje funkciou Linde Safety Guard. Ak sa pracovníci musia pohybovať po zbernom dvore pešo, dostanú takzvanú "prenosnú jednotku". Pomocou tejto jednotky sú chodci varovaní pred približujúcimi sa vozíkmi. Súčasne sú vodiči prostredníctvom vizuálnych a zvukových výstražných signálov upozornení na osoby, ktoré sa nachádzajú v okolí vozíka. Dodatočne je skúšobný vozík na čelnej strane vybavený mimoriadne jasnými svetlami Linde Verti Lights, zatiaľ čo vzadu nainštalované pruhy LED Stripes zaisťujú dodatočnú bezpečnosť pri častom cúvaní. „Tieto technológie sme v našej existujúcej flotile doteraz nemali – v budúcnosti sa však pravdepodobne stanú štandardnou výbavou,“ hovorí Jäkel.

Dieselový vysokozdvižný vozík H50 od spoločnosti Linde ponúka najlepší výhľad.
Dieselový vysokozdvižný vozík H50 od spoločnosti Linde v rýchlej prevádzke vonku.
Dieselové vysokozdvižné vozíky H35 – H50 od spoločnosti Linde Material Handling pri prevádzke v noci
Dieselový vysokozdvižný vozík H50 od spoločnosti Linde ponúka najlepší výhľad.
Dieselový vysokozdvižný vozík H50 od spoločnosti Linde v rýchlej prevádzke vonku.
Dieselové vysokozdvižné vozíky H35 – H50 od spoločnosti Linde Material Handling pri prevádzke v noci

Môžete s ním rátať

Najnovšia generácia vozíkov H50 od spoločnosti Linde pracuje v spoločnosti Smurfit Kappa už niekoľko mesiacov a plní jeden jazdný príkaz za druhým – so spokojnými pracovníkmi v kabíne a spokojnými zodpovednými pracovníkmi v kancelárii. „Manipulačný výkon nového vozíka môžete skutočne vidieť,“ zdôrazňuje Astrid Sprengerová pri pohľade na čísla. „Čokoľvek iné by nás prekvapilo, keďže vozík H50 zaisťuje plný výkon aj v najnáročnejších situáciách a súčasne je pri manipulácii veľmi citlivý,“ dopĺňa Tobias Jäkel. Obaja odborníci na logistiku to rýchlo zistili, keďže vozík sa začal používať v najrušnejšom období roka. „Týždne okolo Vianoc sú mimoriadne náročné, keďže na našom zbernom dvore musíme skladovať viac materiálu a hotového tovaru. Istým spôsobom to bol dodatočný test odolnosti,“ hovorí Jäkel. Test, v ktorom nový vozík vynikal svojou spoľahlivosťou. Záver je jednoznačný: „Nové vozíky si nás absolútne získali“ konštatuje Astrid Sprengerová: „Na papieri – a samozrejme s papierom.“

Dieselový vysokozdvižný vozík H50 od spoločnosti Linde Material Handling v spoločnosti Smurfit Kappa

Smurfit Kappa

Spoločnosť Smurfit Kappa je so svojimi 350 pracoviskami v Európe popredným výrobcom obalov z vlnitej lepenky, debnovej lepenky a obalov bag in box. Na pracovisku v severohesenskom meste Diemelstadt-Wrexen má približne 300 pracovníkov v spoločnosti Smurfit Kappa Wrexen Paper & Board na starosti výrobu debnovej lepenky a lepenky na grafické účely. Pokiaľ ide o intralogistiku, odborníci na papier sa roky spoliehajú na technológiu od spoločnosti Linde Material Handling. Celkovo sa na pracovisku používa približne 40 vozíkov od spoločnosti Linde. Okrem rôznych zariadení skladovej techniky sa tu používa asi 25 vysokozdvižných vozíkov s protizávažím a nosnosťou od 2,5 do 7,0 ton. Flotila vysokozdvižných vozíkov je spravovaná prostredníctvom systému riadenia flotily Linde connect; servis poskytujú priamo na pracovisku dvaja určení zamestnanci sieťového partnera, ktorí takisto vykonávajú údržbu vozíkov priamo v podniku.