Váš prehliadač je zastaralý. Prosím použite iný prehliadač aby ste mohli plnohodnotne používať naše web stránky.

Pohľad na dizajn novej generácie protizávažových vysokozdvižných vozíkov

Podpísané pohybom
Spoločnosť Porsche Engineering už desaťročia poskytuje návrhy spoločnosti Linde Material Handling.

Už desaťročia sa vysokozdvižné vozíky od spoločnosti Linde vyznačujú dizajnom, za ktorý nie je zodpovedný nik iný ako spoločnosť Porsche Engineering. Najnovšie úspechy tohto progresívneho partnerstva, nová generácia protizávažových vysokozdvižných vozíkov od spoločnosti Linde X20 – X35 a H20 – H35.

Pracovné zariadenie alebo pútavý zjav? Ergonómia alebo emócia? Funkcia alebo tvar? Potrebovať alebo chcieť? Rozhodnutia môžu byť ľahké – ak k ním nie ste donútení. A to isté sa týka novej generácie protizávažových vozíkov od spoločnosti Linde, výrobku pochádzajúceho zo spolupráce medzi spoločnosťou Linde a profesionálnymi dizajnérmi spoločnosti Porsche Engineering. Vozíky, ktoré sú z mnohých hľadísk priekopnícke, predstavujú veľké (revolučné) zosúladenie zjavných protikladov, a, zhodou okolností, riešia dodatočný problém. Odteraz môžeme povedať, že X sa rovná H, čo znamená: Po prvýkrát sú elektrické čelné vozíky a vozíky so spaľovacím motorom absolútne rovnaké, pokiaľ ide o výkon, efektívnosť a robustnosť. Skutočnosť, ktorá sa odzrkadľuje na jedinečnom dizajne vozíkov.


Čím náročnejšia je výzva, tým väčšie je nadšenie

Je to pomerne jasné: Existuje viac náročnejších výziev, ako je len vizuálny dizajn vysokozdvižného vozíka. To môžu odborníci zo spoločnosti Porsche Engineering len potvrdiť: „Zoberme si na porovnanie automobil: Považujeme ho za atraktívny, ak je široký, disponuje plochou líniou strechy a má veľké kolesá. Vysokozdvižný vozík je viac-menej jeho protikladom,“ vysvetľuje dizajnér a vedúci tímu Stefen Stark, ktorý viac ako 20 rokov vytvára dizajn manipulačných vozíkov vo svetovo uznávanej spoločnosti Linde. Koniec koncov je to presne jeho výzva: navrhnúť vysoký a úzky vozík s malými kolesami, ktorý má aj skutočne dobrý vzhľad. Odhliadnuc od toho, že údaje „vysoký“, „rýchly“ a „malé kolesá“ sú jeho najmenším problémom. Stark: „Požiadavky z vývojového oddelenia spoločnosti Linde sú obvykle veľmi konkrétne. A pri aktuálnych protizávažových vysokozdvižných vozíkoch sme mali tie najprísnejšie požiadavky, na aké si ako produktový dizajnér počas svojho celého pôsobenia pre spoločnosť Linde môžem vôbec spomenúť. Ide o priekopnícku kreativitu – a o stále náročnejšie výzvy.“

Čelný elektrický vozík X25 od spoločnosti Linde Material Handling

Mission: possible

Je to ako (ne)obľúbená úloha v matematickom príklade. Sú dané veličiny: Dĺžka, šírka, výška a polomer otáčania, rôzne technické komponenty, poloha sedadla, volantu a vodiča, ako aj modulárna koncepcia pre dva úplne odlišné energetické systémy (spaľovací motor a elektrina) v rôznych hmotnostných triedach. Požiadavka: Dizajn pre obidve verzie pohonu, ktorý umožňuje čo najväčšiu výkonnosť a poskytuje obsluhe mimoriadne ergonomické pracovisko kombinované s komfortom Business Class, a to s vizuálnym zosúladením. „Pri uvedení týchto požiadaviek musím priznať, že mnohým z nás v prvom momente pripomenuli hollywoodsky trhák „Mission Impossible,“ pripúšťa dizajnér Stefan Stark, „ale v takomto filme hrdina vždy nakoniec vyhráva.“ Takže aj technici v spoločnosti Porsche Engineering vyvíjajú maximálne úsilie pri vývoji nových protizávažových vysokozdvižných vozíkov.

Vysokozdvižný vozík sa rozvíja aj bez rastu

Jedno z týchto početných riešení dizajnu je viditeľné v zadnej časti vozíka. Nápadná mriežka a prípojka prívesu zaisťujú určený vzhľad, opticky rozširujú vysokozdvižný vozík a zaisťujú ho v stabilnej polohe, aj keď vozík nemá širší rozmer. „Koniec koncov nerozširujú sa ani uličky v skladových a výrobných halách,“ zdôrazňuje Stefan Stark. Takže sa používa známa zásada štýlového dizajnu: Horizontálne pásy rozširujú. Dominantná prítomnosť vozíka je zdôraznená aj širokými ramenami, výraznými bokmi a atraktívnymi blatníkmi, zatiaľ čo C stĺpik je v určitom rozsahu „podporovaný“ zadnými kolesami. Posledné detaily dopĺňa kabína vodiča, ktorá je posunutá odzadu, vďaka čomu je vozík lepšie dimenzovaný. V automobilovom priemysel je tento efekt známy ako „Dash to Axle“ (vzdialenosť palubnej dosky k náprave) a predstavuje proporcie, ktoré sa vo všeobecnosti považujú za „prémiové“. „Prostredníctvom úplnej trojrozmernosti plôch spoločne dosahujeme dojem kvality, dynamiky a bezpečnosti. Jeden z našich kolegov dokonca rozpoznal pri pohľade zozadu zlovestný pohľad Clinta Eastwooda, ďalšiemu pripomínal „Transformerov“. Myslím si, že obaja to vyjadrili úplne presne,“ žartuje Stefan Stark.

Som technicky vysoko výkonný vozík, s ktorým človek rád a dlho pracuje. Som prémiový štandard. Som Linde.

Vitajte v biznis triede

Exteriér: niečo nezvyčajné. A interiér? Tím spoločnosti Porsche Engineering je mimoriadne pyšný na dizajn interiéru, ktorý sa vyznačuje inteligenciou aj kvalitou, keďže bol vytvorený s jasnou myšlienkou: biznis trieda. Táto myšlienka sa veľkolepo stelesnila v koncepcii jednotného dizajnu, ktorá „integruje“ používateľov do vozíka. Stefan Stark: „V mnohých konkurenčných modeloch je interiér skutočne rozkúskovaný a oddelený; u nás naopak „plynie“ všetko harmonicky a poskytuje dojem jednotnosti: od palubnej dosky, ktorá je skutočne navrhnutá do posledného detailu, po lakťovú opierku je vodič akoby „obkľúčený“, má pocit, že všetko vyhovuje jeho ergonomickým potrebám, a vďaka tomu je jeho pracovisko príjemné a pohodlné.“ Vozíky navyše disponujú prakticky umiestnenými odkladacími priestormi, ako aj mimoriadne veľkým priestorom pre nohy a hlavu. „Ten, kto pracuje v kabíne osem hodín aj viac, sa nechce cítiť stiesnene ako v kabíne stíhačky,“ vysvetľuje Stefan Stark.

Posolstvo je jasné: Je to Linde

Takže vidíte: Nemusíte vykonávať krkolomné kúsky, aby ste úspešne splnili svoje zdanlivo neriešiteľné poslanie. V prípade nových protizávažových vysokozdvižných vozíkov od spoločnosti Linde bol kľúčom k úspechu skôr mix rozumu, kreativity, skúseností a produktívnej spolupráce. Len tak bolo možné navrhnúť generáciu vysokozdvižných vozíkov, ktorá vysiela úplne jasné posolstvo: „Som technicky vysoko výkonný vozík, s ktorým človek rád a dlho pracuje. Som prémiový štandard. Som Linde.“

Vozíky H25 a X25 od spoločnosti Linde Material Handling na dráhe

Silný tím, bok po boku

Spoločnosť Porsche vyrába športové vozidlá už viac ako sedem desaťročí. Technologické inovácie spájané s názvom Porsche sa však objavili už oveľa skôr: Ferdinand Porsche založil a zaregistroval svoju konštrukčnú kanceláriu v Stuttgarte 25. apríla 1931. Odvtedy je názov Porsche úzko spojený s vývojovými projektmi pre zákazníkov.

Spoločnosť Linde Material Handling a Porsche Engineering už takmer 40 rokov spolupracujú aj v rámci produktového dizajnu manipulačných vozíkov od spoločnosti Linde. Úplne prvý projekt spolupráce sa týkal vozíka H30 od spoločnosti Linde (konštrukčný rad 351): „stylingový projekt“, ktorého cieľom bolo odlíšiť technicky revolučné pracovné zariadenie od konkurencie aj vizuálne, a tým začať novú éru. Medzitým sa dizajn Porsche stal pre spoločnosť Linde viacnásobne ocenenou značkou – od začiatku spolupráce získala viac ako 25 ocenení za dizajn.

Zistite viac o spoločnosti Porsche Engineering