Náročná práca pre lítium-iónové vysokozdvižné vozíky v spoločnosti Cölner Hofbräu P. Josef Früh KG
Dokonalý talentDeň za dňom v spoločnosti Cölner Hofbräu P. Josef Früh KG v kolínskej štvrti Feldkassel spaľovacie vysokozdvižné vozíky od spoločnosti Linde dokazujú svoj talent. Alebo skôr koľko debien majú naložených na svojich vidliciach. Každý deň sa tu uvaria a naložia tisíce litrov piva Kölsch, takže vozíky majú určite čo robiť. Darí sa to aj s lítium-iónovým zariadením? Kolínska spoločnosť to chcela zistiť.
Netreba chodiť okolo horúcej kaše: Mesto Kolín nad Rýnom je vesmírom sám o sebe a jeho obyvatelia – Kolínčania – sú úplne špecifickí. Či už ide o veselú povahu obyvateľov Porýnia, ktorí sú obľúbení v celom Nemecku, legendárny karneval, alebo o rovnako legendárne pivo Kölsch, toto katedrálne mesto má v sebe niečo špeciálne. A nemožno nespomenúť, že v mnohých lokálnych krčmách sa tento chutný nápoj musí podávať len v špeciálnom 0,2-litrovom pohári známom ako „Kölner Stange“. Väčšina návštevníkov vypije svoj pohár skôr, ako stihnete vysloviť celý názov jedného z pravých kolínskych pivovarov. Reč je o tradičnom pivovare Cölner Hofbräu P. Josef Früh KG. Táto rodinná firma bola založená v roku 1904, dnes ju riadi piata generácia a v súčasnosti patrí k najvýznamnejším výrobcom piva Kölsch v tejto metropole na Rýne. Spoločnosť Früh KG zároveň prevádzkuje – okrem svojej dlhoročnej pôvodnej prevádzky, ktorá sa nachádza len kúsok od kolínskej katedrály – aj rôzne ďalšie gastronomické zariadenia po celom meste, v ktorých sa čapuje pivo tohto pivovaru. Od roku 1987 sa pivo varí vo výrobnej prevádzke v kolínskej štvrti Feldkassel, kde sa stále používa tradičná rodinná receptúra v súlade s nemeckým zákonom o čistote piva. Napriek tomuto dôrazu na tradíciu: Pokiaľ ide o logistiku, spoločnosť Cölner Hofbräu P. Josef Früh KG je úplne otvorená novým prístupom.
„Et bliev nix wie et wor“
V slovenčine: znamená "nič nezostane tak, ako bolo. K tejto fráze, ktorá je uvedená v článku 5 „Kolínskej ústavy“, sa bezvýhradne hlásia tí, ktorí sú v pivovare Früh zodpovední za inovácie. „V našom vnútropodnikovom materiálovom toku materiálu sa spoliehame výlučne na spoločnosť Linde – a tu konkrétne na vysokozdvižné vozíky s pohonom LPG,“ rozpráva vedúci logistiky Hans-Peter Burbach a spokojný dodáva „s veľkým úspechom“. Napriek tomu sa v úzkej spolupráci so zodpovedným predajcom, spoločnosťou Pelzer Fördertechnik, rozhodli na tri týždne skúšobne nasadiť do prevádzky lítium-iónové zariadenie. Nápojové odvetvie a čelné elektrické vozíky je kombinácia, ktorá sa niektorým „veteránom“ v logistickom odvetví môže zdať stále nezvyčajná, hovorí Reiner Kohaus, obchodný zástupca spoločnosti Pelzer. „Dlhá prevádzka, vysoké tonáže – pre mnohých to stále nie je niečo, čo by spájali s elektrickým pohonom. O to viac nás teší, že v spoločnosti Früh dokážeme pravý opak, a to celkom pôsobivým spôsobom.“ Ale k tomu sa ešte vrátime.
Pivo v hojnosti
Ak by sa podávala celoročná produkcia piva Kölsch spoločnosti Cölner Hofbräu P. Josef Früh KG v typických 0,2-litrových pohároch, zdalo by sa, že „najdlhší bar na svete“ (prezývka pre štvrť krčiem v Düsseldorfe) je v porovnaní s ním malé pivo. „Je to len približne 180 miliónov pohárov,“ vtipkuje Hans-Peter Burbach. „S ročnou produkciou približne 370 000 hektolitrov piva Früh Kölsch sa podľa objemu radíme medzi 3 najlepšie pivovary Kölsch,“ vysvetľuje odborník na logistiku, keď nám ukazuje výrobnú prevádzku na severe tohto katedrálneho mesta: V priestranných halách sú tu uskladnené takmer nekonečné rady paliet, prepraviek s pivom, sudov a plechoviek. Koniec koncov, „spôsoby dodávok“ tohto obľúbeného nápoja sú rôznorodé: fľaše a plechovky pre veľkoobchody s nápojmi a obchodné reťazce, sudy rôznych veľkostí pre reštaurácie a špeciálne 90-litrové drevené sudy, z ktorých sa tento lahodný mok podáva v známych podnikoch. „To znamená, že vozíky s protizávažím sú pre naše procesy nevyhnutné,“ hovorí Burbach. „Okrem zásobovania vykonávajú vozíky predovšetkým nakladanie a vykladanie našich vlastných dodávkových vozidiel, ako aj nákladných vozidiel zákazníkov – to znamená, že vyše 90 percent našich odberateľov posiela svoje vozidlá do areálu, my potom vykladáme prázdne obaly a nakladáme návesy novým tovarom.“
Túto úlohu vykonávajú celkom štyri osemtonové vozíky Linde H80, z ktorých každý je vybavený dlhými vidlicami, ktoré im umožňujú súčasne manipulovať so šiestimi plne naloženými paletami. Pomáha im päť päťtonových vozíkov s krátkymi štvorpaletovými vidlicami, ktoré sa používajú na stohovanie blokov. A práve tu na tomto problematickom mieste spoločnosť Früh KG porušila zaužívanú rutinu: „Keď sme sa od zmluvného partnera spoločnosti Linde, spoločnosti Pelzer Fördertechnik, dozvedeli, že spoločnosť Linde Material Handling teraz ponúka aj lítium-iónové verzie, chceli sme sa na to pozrieť bližšie,“ uvádza vedúci logistiky Burbach.
Veľmi dobré pre ťažké náklady
„Ak niečo funguje dostatočne dobre, nechajte to tak." V žiadnom prípade! Táto konkrétna časť Kolínskej ústavy sa netýka spoločnosti Früh KG, ako sa veľmi rýchlo ukázalo po prvých skúšobných jazdách s vozíkom E80 od spoločnosti Linde vo vnútorných aj vonkajších priestoroch. „Ja a moji kolegovia naozaj nepremiestňujeme ľahké náklady, takže plne naložená paleta môže vážiť až 1 000 kilogramov,“ hovorí vodič vozíka Andreas Marx.
„Bol som naozaj prekvapený, ako ľahko si lítium-iónový vozík E80 od spoločnosti Linde poradil s touto úlohou. Naozaj nevidíte rozdiel medzi ním a vozíkom so spaľovacím motorom!“
Nie je to tak úplne pravda, pretože čo sa týka hladiny hluku, lítium-iónový vozík svojho LPG kolegu jednoznačne prekoná – na veľkú radosť spolupracovníkov v sklade. „Je to super, pretože môžeme pracovať v prostredí, ktoré nie je hlučné, ale taktiež lepšie vnímať zvuky okolia,“ dopĺňa odborník na vysokozdvižné vozíky. V kombinácii so systémom Linde BlueSpot, ktorý je mimochodom nainštalovaný na všetkých vysokozdvižných vozíkoch spoločnosti Früh KG, sa tak výrazne znižuje riziko nehôd.
8-tonový čelný elektrický vozík s lítium-iónovou batériou má teda už teraz bonusové body za výkon, bezpečnosť a hlučnosť. Ako to však vyzerá z hľadiska výdrže? „Doteraz to bolo výlučne kritérium pre vozíky s olovenou batériou, pretože by sme inak museli riešiť výmenu a skladovanie batérie,“ vysvetľuje vedúci logistiky Burbach. „U nás pracujú vysokozdvižné vozíky približne desať hodín denne – lítium-iónová technológia tomu v podstate dokonale vyhovuje; koniec koncov počas polhodinových pracovných prestávok pri medzinabíjaní môžeme načerpať viac než dosť energie na zostávajúce hodiny. Potom sa plne nabije cez noc.“
Prišli, aby zostali
Takže všetko vyzerá ružovo pre lítium-iónové vozíky? Podľa vodiča vysokozdvižného vozíka Andreasa Marxa o tom niet pochýb:
„Jazdím na vozíkoch so spaľovacím motorom už 22 rokov – a po troch týždňoch používania lítium-iónového vozíka E80 od spoločnosti Linde by som si tento radšej ponechal.“
Podmienky sú v každom prípade mimoriadne priaznivé, najmä preto, že pivovar prevádzkuje v areáli aj vlastnú blokovú tepelnú elektráreň. Burbach: „Pred prechodom na lítium-iónové by sme sa museli uistiť, že neprekročíme výkonnostné špičky, ak sa súčasne nabíja viacero vozíkov.“ Dodáva, že ako to už často býva, o budúcej ceste rozhodne hospodárnosť. „V súčasnosti vykonávame výpočty na základe našich podmienok: Všetky naše vysokozdvižné vozíky kupujeme, používame ich desať rokov, ročne ich prevádzkujeme približne 1 000 motohodín a ich opravy a servis zabezpečujeme v koordinácii s naším sieťovým partnerom, spoločnosťou Pelzer. Práve v otázke servisu by lítium-iónové zariadenia vďaka svojej jednoduchej údržbe v porovnaní s vozíkmi so spaľovacím motorom mohli mať pomerne dobré vyhliadky na úspech. Vyhodnotenia testov a výpočty v nasledujúcich mesiacoch nám povedia všetko, čo potrebujeme vedieť.“ Alebo, ako hovorí Kolínčan: Et kütt wie et kütt! (Čo bude, to bude!)
Cölner Hofbräu P. Josef Früh KG
Spoločnosť Cölner Hofbräu P. Josef Früh KG patrí k najrenomovanejším pivovarom vyrábajúcim pivo Kölsch v rýnskej metropole. Tento rodinný podnik, ktorý dnes riadi piata generácia, zamestnáva vo výrobe, administratíve, gastronómii a hoteloch približne 450 pracovníkov. Spoločnosť už desaťročia používa na vnútorný materiálový tok vo svojom pivovare v kolínskej štvrti Feldkassel výlučne vozíky od spoločnosti Linde Material Handling vrátane štyroch 8-tonových vozíkov H80 na LPG pohon a piatich 5-tonových vozíkov H50 na LPG pohon, a to na nakladanie aj blokové skladovanie. Ďalšie štyri 2,5-tonové vozíky H25 na LPG pohon plnia svoje úlohy pri výrobe sudov a na podujatiach. Okrem toho sú k dispozícii štyri čelné elektrické vozíky E16, ako aj dva nízkozdvižné paletové vozíky T16 a šesť ďalších priemyselných vozíkov od spoločnosti Linde. Servis a údržbu vozíkov zabezpečuje predajca Pelzer Fördertechnik.