Lítium-iónová technológia presvedčila spoločnosť Emons
Výmena flotily
Ako sa dá dosiahnuť hospodárnejšia, čistejšia a udržateľnejšia intralogistika? Pre spoločnosť Emons Spedition GmbH bola odpoveď absolútne jasná: V sklade tovaru v Großbeerene v Nemecku prešla z LPG vozíkov na vozíky s lítium-iónovýmpohonom.
Medzi Berlínom a Potsdamom, 6 hodín ráno: V týchto skorých hodinách je už v spoločnosti Emons rušno. Jedno nákladné auto za druhým vchádza do areálu špedičného podniku, kam sa priváža tovar z celého Nemecka a pripravuje sa na ďalšiu prepravu do hlavného mesta, ako aj do regiónu Brandenburska. „Pracujeme 24 hodín denne, päť a pol dňa za týždeň, aby všetko riadne fungovalo,“ vysvetľuje vedúci špedície Nätsch.
Aby táto tesne naplánovaná špedičná činnosť hladko fungovala, je bezpochyby nutná výkonná flotila vozíkov. „Zamestnanci ju používajú na vyloženie prívesu, organizáciu tovaru v hale a jeho naloženie na vozidlo, ktoré ho má odviezť. Skrátka, Naše vozíky sú prakticky nepretržite v prevádzke.“
Zameranie na zamestnancov
Pri tejto náročnej úlohe sa stredne veľká spoločnosť spoliehala na vozíky od spoločnosti Linde s nosnosťou od 1,6 do 2,0 ton, ktoré boli tradične poháňané s LPG. Keď nastala pravidelná výmena niektorých z týchto vozíkov, odskúšal sa aj vozík s lítium-iónovým pohonom od výrobcu z Ďalekého východu. „Už po niekoľkých dňoch sme zistili, že to nepôjde,“ hovorí vodič vozíka Peter Weiss: „Vozíky boli pri manipulácii s nákladom veľmi nepresné. Musíme pracovať na centimeter presne, ak chceme v tesných priestoroch dostať tovar z bodu A do bodu B tak, aby sme ho nepoškodili.“ Vedúci špedície dodáva: „Spätná väzba našich zamestnancov je pre nás veľmi dôležitá, koniec koncov, prvotriednu prácu môžu vykonávať len s prvotriednymi vozíkmi.“ Táto neustála pozornosť na potreby zamestnancov nakoniec viedla spoločnosť Emons k používaniu vozíkov s lítium-iónovým pohonom od spoločnosti Linde Material Handling.
„S dvojpedálovým ovládaním a systémom Linde Load Control sme dosiahli všetko to, čo sme bezpodmienečne chceli dosiahnuť pri čelných elektrických vozíkoch.“ Žiadny div, že testovací vozík od zmluvného partnera spoločnosti Linde – Linde E18 Li-ION – mal od začiatku veľký úspech.

Výmena LPG vozíkov za vozíky s olovenou batériou neprichádzala v spoločnosti Emons do úvahy. Zdôvodnenie odborníkov z oblasti logistiky: „Na jednej strane z dôvodu potrebného priestoru na podobne náročnú výmenu batérie, na druhej strane pre cykly nabíjania týchto akumulátorov energie, ktoré by vôbec neboli vhodné pre náš profil používania, nehovoriac o ich relatívne vysokej citlivosti na teplotu.“
Úspešný model/úspešné modely
Už približne tri roky fungujú vozíky E16 až E20 s lítium-iónovou batériou od spoločnosti Linde spoľahlivo a vďaka trojkolesovému variantu sa svižne pohybujú po logistickom centre na brandenburskom pracovisku spoločnosti Emons. Už čoskoro sa vymení ďalší vozík so spaľovacím motorom, pričom sa na pracovisku ponechá len jeden LPG vozík ako rezerva. „Medzičasom nasledovali náš príklad aj ďalšie pracoviská spoločnosti Emons a prešli na lítium-iónovú technológiu,“ hovorí Michael Nätsch. Moderné vozíky získavajú svoju hnaciu silu zo silnej lítium-iónovej batérie s výkonom 16,3 kWh. „Táto stredná veľkosť batérie umožňuje základný pracovný čas v trvaní ôsmich hodín a na naše účely je ideálna,“ hovorí vedúci špedície. Počas prestávok sa vozíky celkom jednoducho dobijú, aby mal vodič stále k dispozícii dostatočný jazdný a zdvíhací výkon.
Pokiaľ ide o výkonnosť, vozíky s lítium-iónovým pohonom nie sú žiadnym spôsobom horšie ako vozíky so spaľovacím motorom. „S 2 500 motohodinami na jeden vozík za rok kladieme skutočne vysoké nároky na vysokozdvižné vozíky. Vozíky to však zvládajú bez sťažovania,“ vysvetľuje Nätsch.
Tri nabíjačky pre našu flotilu úplne postačujú, takže je na prácu pripravené dostatočné množstvo vysokozdvižných vozíkov. Prechod z výmeny plynovej fľaše na pravidelné dobíjanie nebol žiadny problém.

Prechod sa preukázal ako úspešný krok pre všetkých zúčastnených z hľadiska prevádzkovej efektívnosti, ako aj z toho dôvodu, že na konci dňa – alebo skôr na konci rušného pracovného týždňa v spoločnosti Emons – sú náklady na elektrinu oveľa nižšie ako pri LPG vozíkoch. „S vozíkmi od spoločnosti Linde klape všetko ako doteraz. Len teraz sú vďaka lítium-iónovej batérii tichšie, čistejšie a hospodárnejšie,“ konštatuje pracovník logistiky. Niekedy sa oplatí osmeliť sa na „System Change,“ a to predovšetkým vtedy, keď ste si istý, že všetko bude fungovať ešte lepšie.

Emons Spedition
Nemecká spoločnosť Emons Spedition GmbH je prepravná a logistická spoločnosť založená v roku 1928 v Kolíne, ktorá má dnes 100 pracovísk na celom svete. V samotnom Nemecku riadi 24 pobočiek, z ktorých jedna má sídlo v brandenburskom Großbeerene. V tomto logistickom centre pracuje okolo 125 zamestnancov, ktorí organizujú nakládku tovaru pre mesto Berlín, ako aj spolkovú republiku Brandenbursko, skôr než sa tovar prepraví ku zákazníkom distribučnou flotilou spoločnosti Emons. Spoločnosť postupne mení svoju flotilu vozíkov od spoločnosti Linde z LPG na lítium-iónovú technológiu. Dnes flotila pozostáva z deviatich vozíkov od spoločnosti Linde, siedmich vozíkov E16 až E20 s lítium-iónovou batériou a dvoch LPG vozíkov v rovnakom rozsahu nosnosti, z ktorých jeden sa v strednodobom horizonte vymení za moderný vozík s lítium-iónovým pohonom. Všetky vozíky od spoločnosti Linde sú vybavené osvedčeným systémom Linde BlueSpot™ , ako s vysoko ergonomickým sedadlom Super Comfort active seat vrátane vyhrievania sedadla a vzduchového odpruženia. Partner spoločnosti Linde spoločnosť TRAFÖ GmbH.poskytuje podporu a údržbu ako súčasť leasingových zmlúv na servis.