Váš prehliadač je zastaralý. Prosím použite iný prehliadač aby ste mohli plnohodnotne používať naše web stránky.

Rozhovor: Aj v servise dnes pracujeme viac hlavou ako rukami

30. 11. 2023

Rudolf Nitschneider žije značkou Linde už takmer 30 rokov. Do spoločnosti nastúpil ako jeden z prvých zamestnancov ako servisný technik. Dnes pôsobí ako riaditeľ servisu Linde na Slovensku. Prečítajte si rozhovor, v ktorom nám priblížil tri dekády rozvoja servisných služieb a tiež ich budúcnosť.

Ako fungovali servisné služby pre manipulačnú techniku pred 30 rokmi?

V spoločnosti som začínal v 90. rokoch ako jeden z troch servisných technikov. Do piatich rokov sa náš tím rozšíril o ďalších dvoch kolegov. Každý z nás mal „svojho” obchodníka a servisoval vozíky, ktoré tento obchodník predal. Servisné procesy boli v tom čase skutočne veľmi zdĺhavé. Keď bolo nutné vysokozdvižný vozík opraviť, najskôr som cestoval k zákazníkovi zistiť závadu. Sám som si objednal diel a po jeho doručení som išiel k zákazníkovi znovu. Ku klientom sme kvôli stavu ciest cestovali často aj 5 – 6 hodín a náhradné diely sme objednávali z Anglicka a Nemecka. Preto bolo bežné, že oprava vozíka trvala aj týždeň.

Odvtedy však došlo k výraznému skráteniu dodacích lehôt servisných zásahov. Ako sa vám to podarilo?

Náš tím servisných technikov sa do roku 2007, kedy som začal servis riadiť, rozrástol na 12 ľudí. Dnes ich máme 40. S takýmto počtom sme boli schopní vybudovať servisnú sieť tak, aby sme boli k zákazníkovi bližšie. Každý technik má na starosti priemerne 100 vozíkov. Keďže zabezpečuje servis v okruhu 50 – 70 km, pri zásahoch dokáže byť u klienta do jednej hodiny, a to kdekoľvek na Slovensku.

Výrazne nám pomáha aj regionálne distribučné centrum neďaleko Brna, odkiaľ vieme získať náhradné diely skutočne veľmi rýchlo. 97 % dielov, ktoré objednávame, sú stále skladom. Vďaka tomu sme dnes schopní dodať väčšinu náhradných dielov do 5 hodín. Takto dokážeme len na Slovensku servisovať približne 3,5 tisíca vozíkov a ročne vybavíme približne 16 tisíc servisných zásahov..

Linde služby však nezahŕňajú „len” servis a opravy vozíkov. Aké ďalšie služby poskytujete svojim klientom?

V našej skupine v rámci vyšehradského subregiónu si zdieľame novinky a aktuálne servisné informácie a vďaka tomu sme schopní ponúknuť oveľa viac služieb ako v minulosti. Nezameriavame sa len na opravy a servis, tie služby sú omnoho komplexnejšie.

Po predaji vozíka začíname tým, že vodičov na ich obsluhu vyškolíme. Vodiči u nás môžu získať preukaz obsluhy motorových vozíkov. K tomu vieme spraviť zákonnú technickú kontrolu, ktorá sa na vozíkoch robí jedenkrát za rok. Ďalej ponúkame napríklad službu vzdialeného sledovania motohodín, podľa ktorých vieme nastaviť pravidelné servisné údržby. Z moderných mobilných služieb je to napríklad lisovanie kolies pomocou mobilného lisu alebo ekologické čistenie vozíkov mobilnou umývačkou.

A potom sú tu technológie budúcnosti. Novšie rady vozíkov sú vybavené systémom remote control, ktorý umožňuje vzdialenú diagnostiku. Technik sa pomocou neho dokáže pripojiť k vozíku na diaľku, čo mu umožní identifikovať problém alebo sa lepšie pripraviť na zásah. Ďalšia veľmi zaujímavá technológia je tzv. feature shop, ktorá umožňuje aktivovať špeciálne funkcie vozíka na diaľku. Ak sa zákazník rozhodne, že chce na vozíku využívať napríklad hydrauliku, vieme ju cez vzdialenú diagnostiku spojazdniť. To všetko dokážeme vďaka nášmu systému :connect, ktorý nám umožňuje pripojiť sa aj vzdialene na vozík, ktorý je priamo u klienta. Vieme ním ovládať aj štartovanie vozíkov a ďalšie vzdialené funkcie.

V oblasti bezpečnosti sa z dlhodobého hľadiska snažíme o tzv. vision zero – nulovú nehodovosť našich vozíkov. Naše vozíky sú vybavené bezpečnostnými doplnkami, ktoré vnímajú iné vozíky, chodcov, obsluhu a eliminujú kolízie, ktoré by mohli mať fatálne následky. Ale tých riešení máme, samozrejme, oveľa viac.

Ako sa v súvislosti s týmito novými technológiami zmenili požiadavky na samotných servisných technikov?

Pred 30 rokmi sme servisovali klasické, jednoduché vozíky, ktoré na svoju prevádzku potrebovali len trochu oleja a nafty. Dnes sú to sofistikované zariadenia, doslova robotické centrá, ktoré si vyžadujú vzdelaného technika. My sa preto snažíme podporovať mladých ľudí, ktorí sa chcú vzdelávať a vyberať talenty, ktoré chcú na sebe pracovať. Pretože ich u nás čaká síce veľmi zaujímavá práca, ale tá zároveň obnáša zložitú identifikáciu problémov.

Doba sa posunula a „železo” sa snažíme kombinovať stále viac so sofistikovanejšími riešeniami. Je jasné, že aj v budúcnosti budeme pracovať viac hlavou ako rukami.

Čo vás na vašej práci stále baví?

Baví ma predovšetkým budovanie samotného servisu a rozvíjanie povedomia o našej značky u zákazníkov. A úplne najviac ma baví, že môžem vychovávať a rozvíjať mladú generáciu, ktorú mám okolo seba. Snažím sa im vysvetliť, že len ak budú na sebe pracovať, môžu sa niekam posunúť. Teší ma, že im môžem radiť a odovzdávať svoje skúsenosti a napomáhať tomu, aby sme na slovenskom trhu rástli a aby sme boli ako firma úspešní.