Rozhovor: Naša práca má zmysel. Pomáhame chrániť ľudské životy a zdravie
15. 1. 2024
99 % nestačí. Práve pod týmto heslom v Linde prezentujeme dôležitosť témy bezpečnosť v intralogistike. O tom, čo všetko robíme pre bezpečnosť našich zákazníkov, sme sa porozprávali s Tomášom Rovným, ktorý v Linde Material Handling pôsobí ako Safety Sales Manager.
Tomáš, čo vás priviedlo do tímu Linde?
Moja cesta do Linde bola v podstate celkom jednoduchá. Po dvanástich rokoch v predchádzajúcom zamestnaní som cítil, že prišiel čas na zmenu. V tom čase som objavil inzerát, ktorý nielenže znel zaujímavo, ale hlavne mi dával zmysel aj v životnom posune.
Čo je náplňou vašej práce, respektíve práce celého vášho tímu?
Našou hlavnou úlohou je zvyšovať bezpečnosť pri práci. Hoci v Linde sa zameriavame najmä na bezpečnosť týkajúcu sa vysokozdvižnej techniky a logistiky, často sa venujeme aj všeobecnej bezpečnosti. Keď nás zákazník osloví s nejakým problémom, zrealizujeme analýzu, zhodnotíme riziká, a až potom navrhneme optimálne riešenie. Bezpečnosť sa rozhodne nedá riešiť od kancelárskeho stola. Musíme k zákazníkovi prísť osobne, skontrolovať a zhodnotiť situáciu a definovať vhodné prostriedky. Takýmto spôsobom často riešime aj situácie, od ktorých dávajú iní ruky preč.
Aké nedostatky v oblasti bezpečnosti riešite u svojich zákazníkov najčastejšie?
Keďže sa dnes tlačí na efektivitu práce, výkonnosť a rýchlosť, vznikajú bezpečnostné riziká najmä u vysokozdvižných vozíkov. Snažíme sa eliminovať zrážky s chodcami, kolízie medzi vozíkmi navzájom, ale aj nárazy do infraštruktúry budov. Zákazníci nás však oslovujú aj vtedy, keď problém nie je spojený priamo s vozíkom, ale spôsobuje ťažkosti v celkovom pracovnom prostredí, teda v rámci bezpečnosti práce.
Linde na Slovensku oslavuje 30 rokov. Ako sa zmenili bezpečnostné výzvy, ktoré riešili klienti v minulosti a dnes?
V minulosti sme sa v intralogistike zaoberali najmä bezpečnosťou vysokozdvižných vozíkov. Problémy súviseli predovšetkým s nesprávnym zaobchádzaním s technikou. To malo za následok vznik nebezpečných a rizikových situácií.
Dnes už je rešpektovanie predpisov základným kameňom bezpečnosti. Pri hodnotení rizika však pribudol nový aspekt – efektivita práce. Firmy sa síce snažia znižovať riziká, ale zároveň je pre ne dôležité, aby ich bezpečnostné pravidlá neobmedzovali v produktivite. V súčasnosti však najmä firmy z oblasti výroby a priemyslu venujú bezpečnosti oveľa viac pozornosti ako kedysi. Dnešným trendom je vízia Zero Accident, ktorá ich vedie k snahe o nulovú nehodovosť. Často sa od nej odvíja aj renomé spoločnosti na trhu.
Kam sa za toto obdobie posunula bezpečnosť v oblasti intralogistiky?
Dnes je úroveň bezpečnosti nastavená veľmi vysoko. Je to nielen dôsledok technologického pokroku, modernizácie a nástupu nových trendov, ale aj stále rastúceho objemu práce, ktorý musí dnešná technika zvládnuť. Aby všetko fungovalo tak, ako má, nesmú zaostávať ani naše technológie. Vozíky sú výkonnejšie, jazdia rýchlejšie, presúvajú väčšie váhy, dvíhajú náklady do väčších výšok. Aj s týmto pokrokom sú však spojené riziká, ktoré musíme eliminovať.
Spolu s bezpečnostnými prvkami ide preto dopredu najmä automatizácia. Moderné vozíky majú v sebe zabudované autonómne asistenčné systémy, ktoré dokážu reagovať na rizikové podnety aj bez vodiča. Udržiavajú ho v stave pozornosti a v prípade nebezpečenstva urobia za neho rozhodnutie, napríklad zastavia. Práve tieto prostriedky majú u našich zákazníkov najväčší ohlas.
Zároveň treba povedať, že kritériá na bezpečnosť v odvetví intralogistiky sú extrémne vysoké – úroveň bezpečnosti je porovnateľná s leteckou dopravou. Pre mňa je logistika skrytým hrdinom, bez ktorého by niektoré aspekty priemyslu vôbec nefungovali.
Prečítajte si tiež:Automatizácia je aj o ľuďoch – rozhovor |
Linde patrí k svetovým lídrom v oblasti bezpečnosti v intralogistike, na konte má niekoľko patentov. Ktoré technológie z tejto oblasti považujete za skutočne výnimočné?
V poslednej dobe je to najmä umelá inteligencia, ktorá sa na základe našich podnetov učí, ako sa má v konkrétnej situácii správať. V reálnom čase dokáže vyhodnotiť kombináciu viacerých faktorov, a zamedziť tak až 90 % nehôd. Umelá inteligencia odstraňuje nevýhody tradičných antikolíznych systémov, pri ktorých museli byť aj osoby vybavené špeciálnymi zariadeniami. Kamery dnes dokážu identifikovať ľudí aj bez nich.
K vlajkovým lodiam Linde nepochybne patrí stálica Linde Safety Guard – špičkový antikolízny asistenčný systém. Veľkou výhodou tohto „strážcu bezpečnosti” je jeho modulárnosť, vďaka ktorej ho dokážeme nakonfigurovať presne podľa požiadaviek zákazníka. Vozík komunikuje so svojím prostredím, v reálnom čase analyzuje prípadné riziká a v prípade, že vodič nezareaguje, spomalí alebo zastaví. Systém identifikuje nebezpečenstvá ešte pred ich vznikom, a dokáže tak eliminovať úrazy, zachraňovať životy a znižovať majetkové škody.
Aké trendy v oblasti bezpečnosti očakávate v blízkej budúcnosti?
Už dnes sú robotické vozíky schopné analyzovať svoje okolie a časom budú fungovať úplne autonómne, bez akéhokoľvek zásahu človeka. Dnes ešte musíme vozík naučiť rozoznávať reálne nebezpečenstvá, aby mohli adekvátne reagovať. Predpokladám, že v budúcnosti ho len pustíme do pracovného priestoru, on si oblasť prejde, zanalyzuje potenciálne nebezpečenstvá a možno aj identifikuje riziká, o ktorých sme nevedeli.
Aj v Linde už dnes máme na stole projekty, ktoré budú zásadne ovplyvňovať znižovanie rizika na pracovisku. Sú však ešte predmetom výrobného tajomstva. Ich hlavným cieľom bude nielen znižovať riziko, ale aj robiť tieto systémy účinnejšími a jednoduchšími, aby sa každý mohol cítiť vo svojej práci bezpečne.
Prečítajte si tiež: Rozhovor: Aj v servise dnes pracujeme viac hlavou ako rukami |
Čo vás na tejto práci baví najviac?
Možno budem znieť trochu sentimentálne, ale viem, že to, čo robím, má zmysel. V určitom zmysle vlastne pomáham chrániť ľudské životy a zdravie. Mojou srdcovkou je pritom stretávanie sa s ľuďmi. Keď s nimi komunikujem a hľadám riešenia ich problémov, dáva mi to pocit zadosťučinenia. Zákazníci si cenia, keď sa im niekto skutočne venuje a pomáha im prekonávať výzvy, s ktorými si sami nevedia poradiť. A keď sa na konci dňa podarí implementovať funkčné riešenie, zamestnanci môžu bezpečne pracovať a večer sa vrátiť k svojim rodinám. A práve to je pre mňa najdôležitejšie.