sipka
Slovenská republika
 

Čelné elektrické vozíky Linde s lítium-iónovými batériami s nosnosťou od 1,4t do 1,8t, ktoré teraz prichádzajú na trh, “debutovali” na tohtoročnej výstave Svet manipulačnej techniky. Ich veľkou výhodou je, že prevádzkovatelia vozových parkov sú oveľa nezávislejší od dodávok energie – čo je veľmi dôležité najmä pri viaczmennej prevádzke. Je to vďaka vyššej hustote energie a energetickej účinnosti zabudovaných akumulátorových článkov, ako aj skutočnosti, že dočasné nabíjanie je možné robiť kedykoľvek. Vďaka týmto atribútom sa podstatne predlžuje prevádzkyschopnosť týchto vozíkov. Viacstupňová bezpečnostná koncepcia od Linde zabezpečuje pri používaní vozíkov s lítium-iónovými batériami vysoký stupeň bezpečnosti pre obsluhu a zdravé prostredie v skladoch a halách.

Linde ponúka 5 modelov čelných elektrických vozíkov s lítium-iónovými batériami s nosnosťou od 1,4 do 1,8 tony, pričom pre každý tento model existujú dve voľby kapacity batérie – menšia a väčšia. Ak je možné počas prevádzky priebežné nabíjanie, obvykle stačí batéria s menšou kapacitou. V prípade modelov Linde E14 a E16 C (compact) má batéria kapacitu 13,1 kWh, zatiaľ čo pre väčšie modely trojkolesových vozíkov Linde E16 a E18 a pre štvorkolesový vozíka E16 P má batéria väčšiu kapacitu 16,3 kWh. V prípade že prevádzkové podmienky vyžadujú od vozíkov nadpriemerný výkon, alebo je potrebná jeho prevádzka na 2 zmeny a viac, odporúčajú sa výkonnejšie batérie s väčšou kapacitou 39,2 kWh a 45,7 kWh. V ponuke sú taktiež dve nabíjačky rôznych kapacít, ktoré tvoria spolu s batériou uzavretý systém. Výkon nabíjačky a veľkosť batérie určuje, ako rýchlo je batéria nabitá. Úplné nabitie batérie s menšou kapacitou veľkou nabíjačkou trvá asi 50 minút. Nabíjanie batérie s maximálnou kapacitou malou nabíjačkou môže trvať viac ako šesť hodín.

Systém je prispôsobený prevádzke s vysokozdvižnými vozíkmi

Vysokozdvižné vozíky sú vyrábané v rôznych modifikáciách, preto aj použité batériové technológie sú rôzne. Zákazníci, ktorí si zakúpia vozíky Linde od E14 po E18 ION, dostanú kompletný certifikovaný systém skladajúci sa z vozíka a batérie, ktorý presne zodpovedá požiadavkám prevádzky a spolu s nabíjačkou dodanou od Linde môžu naplno využiť výhody novej batériovej technológie. Táto technológia zaručuje 2500 plných nabíjacích cyklov s následnou zostávajúcou kapacitou batérie najmenej 80 percent. Ďalšou charakteristikou je jednoduché nabíjanie batérie cez malý odklopný kryt v zadnej časti vozíka. Dôležitými vlastnosťami sú tiež rozsiahle bezpečnostné prvky a opatrenia, ktoré začínajú na úrovni článku, modulu a batérie a zabraňujú poškodeniam spôsobeným pretlakom, prehriatím, ako aj prebitím batérie alebo jej hlbokým vybitím. Vstavaný snímač nárazov poskytuje dodatočnú ochranu batérie monitorovaním vplyvu nárazov na batériu. Patentovaný systém prevencie nadmerného nabíjania mení prebytočnú energiu na teplo. Riadiaci systém akumulátora preberá funkciu riadiaceho centra, a preto má dôležitú úlohu pri zvyšovaní úrovne bezpečnosti vozíkov. Sleduje všetky dôležité parametre batérie, informuje obsluhu o jej nesprávnom používaní a zaisťuje, že vozík sa v prípade technickej poruchy prepne do riadeného stavu. Batériový nosič tvoria 25 mm hrubé oceľové plechy, ktoré chránia články pred vonkajším poškodením. Početné štúdie overili a potvrdili, že systém je účinne chránený pred vonkajšími vplyvmi.

Rozsiahle testy potvrdzujú robustnosť a bezpečnosť

Vozíky sa obvykle testujú v tzv. „kruhovom teste“, tentoraz sa ale prvýkrát v histórii testovala funkčnosť a stabilita celého systému - elektrického vozíka vrátane batérie. Výsledok testu bol viac než uspokojivý. Pri lítium-iónových elektrických vozíkoch už pri tomto testovaní nie je nutné používať externé napájanie. Na rozdiel od vozíkov s olovenými batériami, kde to dodnes nie je možné, pretože neustále vibrácie by poškodili batériu. Okrem toho vozík s lítium-iónovou batériou zvládol nárazovú skúšku, keď plne naložený 8 tonový vysokozdvižný vozík pri najvyššej rýchlosti narazil do boku 3-tonového elektrického vozíka. Vidlica pri náraze neprenikla do batériového priestoru.

Po úspešných pokusoch vo vlastnej skúšobni sa vozíky testovali u zákazníkov v celom rade priemyselných odvetví. "Všetci zákazníci sa rozplývali nad výhodami novej technológie a boli maximálne spokojní," sumarizuje spätnú väzbu z trhu pán Butte, riaditeľ produktového manažmentu vysokozdvižných vozíkov Linde. "Trvalý výkon počas prevádzky, čas získaný priebežným dobíjaním, koniec s výmenami náhradných batérií, a minimalizovaná údržba batérie“ – to boli najčastejšie citované výhody.